Wat een vervelende klant

Het zou je maar overkomen: je bent winkelverkoper en komt er op zaterdagmiddag om vijf voor vijf een klant binnen die een grote aankoop wil doen. Zat je net te mijmeren over een heerlijk weekendje stappen en worden je dromen wreed verstoord door zo' n lamlendige klant die voor jou ongeveer het slechtst mogelijke moment uitkiest om te gaan shoppen. 

 

Kan het nog erger?

Natuurlijk is met dit ene gevalletje van pure marteling de wrede wereld van de winkelverkoper nog lang niet beschreven. Daarom nog enkele voorbeelden. Kom je als verkoper van mooie producten bij een klant binnen,heeft hij nauwelijks tijd voor je en word je beschouwd als een soort parasiet. Daar zakt je broek natuurlijk helemaal van af. Of neem nou die klanten die een besteld  product terugsturen of brengen en vertellen dat het niet aan hun verwachtingen voldoet. Je wordt hier helemaal kribbig van, je snapt niet dat er nog van zulke mensen in deze wereld bestaan, die een goed product niet op hun juiste waarde kunnen schatten. Nee, verkopen is geen spel het is pure oorlog.

 

De opstandige klant is overal

Zijn die de enige gebieden, waar de opstandige klant zijn intrede doet? Nee, maak maar eens een praatje met iemand van de sociale dienst. Daar rammen de clienten zelfs met bijlen het veiligheidsg las aan diggelen. Wanneer ik tijdens een training hierover praat is er altijd wel iemand die reageert met: jijhebt lekker makkelijk praten, kom maar eens een weekje met ons meedraaien, dan blaas jij minder hoog van de toren! Gek genoeg vragen deze mensen mij nooit naar mijn ervaringen. En daar zit precies de kneep: ze zijn veel te veel met zichzelf bezig en hebben geen oog voor de ander. En dan ontstaat er regelmatig kortsluiting.

 

Het begint allemaal met;

De juiste houding aannemen. Het is een bekend gezegde: je oogst wat je zaait. Straal je uit dat je zin hebt in je werk? Dan ontmoet je direct meer mensen die ook aardig terugdoen. Het tegenovergestelde is natuurlijk ook waar. Er lopen nogal wat mensen rond die hun werk niet leuk vinden. Deze mensen zijn de passie in hun werk kwijt en met vaardigheden alleen red je het niet, het gaat over de passie voor je werk, voor je product maar ook voor je klanten.

 

Tijdens mijn trainingen vraag ik weleens naar de hobby's van mijn deelnemers. De ene na de andere deelnemer vertelde vol passie over zijn hobby. Een passie die ze kennelijk niet voor hun beroep voelden. Want toen ik riep: mijn werk is mijn hobby! Waren er heel wat mensen die mij een boze blik toewierpen.

Kortom: toon passie voor je werk en laat zien dat je het met plezier doet. Lukt dat niet? Doe dan jezelf, je werkgever en zijn klanten een groot genoegen door ander werk te zoeken of kies voor een training bij Kiemconsult. .

 

En het gaat verder met,

Een persoonlijk gesprek. In de maatschappij worden mensen steeds meer als een nummer behandeld. Gisteren nog. Ik belde de be lastingdienst omdat ik een vraag had over mijn a.s. verhuizing. Ik meldde mij keurig netjes met mijn naam. Uiteraard moest er eerst worden gecontroleerd of ik een sofinummer had, me postcode klopte, me huisnummer correct was, want ja anders kan je op een simpele vraag geen antwoord geven. Weet u als antwoord kreeg ik na enige minuten voor een klein bedrag aan de telefoon te hebben gehangen , een adres waar ik mijn verhuisbericht heen moest sturen, hoezo moest die mevrouw weten waar ik woonde, wat me sofinummer was, mijn postcode en huisnummer?????? De klant gereduceerd tot een nummer. Zo voelen de mensen zich tegenwoordig. Wie bedenkt nou een computersysteem waarin je klanten niet op naam kunt opzoeken?

 

Na dit uitstapje keer ik terug naar de wondere wereld van de winkelverkoper. In winkels nemen de verkopers zelden of nooit de moeite om zich voor te stellen. Dat kan natuurlijk ook anders. Bijvoorbeeld wanneer een klant uw koninkrijk betreedt glimlachend op hem aflopen, handen schudden en uzelf voorstellen. Bekijk dan eens wat er gebeurt! U heeft meteen een heel ander gesprek. Heeft u het weleens opgemerkt dat de politieagent die u heeft aangehouden voor te hard rijden, zich keurig voorstelt!

 

Oprechte belangstelling tonen

Stel vragen, mond dicht en luisteren. Ontwikkel een gevoel voor de persoonlijke motieven van de klant. Vraag uzelf bijvoorbeeld eens af waarom een klant binnenkomt en zegt: �ik kan jouw product ergens anders veel goedkoper krijgen!� Waarom heeft hij het dan nog niet gekocht?

 

En wanneer iemand om vijf voor vijf op zaterdagmiddag uw zaak betreedt is de kans redelijk groot dat hij het met een serieuze koopintentie doet. Dan is het toch een feest om zo iemand te bedienen?

 

Kortom: elke klant is net zo rot of zo goed als u hem zelf maakt. Bent u nog niet overtuigd? En denkt u 'hij heeft makkelijk praten'  Dan kom ik graag bij u buurten om in uw keuken kijken. Uiteraard tegen een passende vergoeding.  

 

 

 

 





 

Een gefuseerd artikel waarvan de oorspronkelijke maker M.Hoetmeer is. Kiemconsult heeft zijn eigen ervaringen in dit artikel verwerkt.


Share our website